Τρίτη 24 Μαΐου 2016

Χαριστική βολή στους μικρομεσαίους.. Τσουνάμι λουκέτων στην αγορά!

Χαριστική βολή σε ότι είχε απομείνει από την επιχειρηματικότητα, ειδικά από τους μικρομεσαίους, δίνει το τελευταίο τσουνάμι μέτρων που ουσιαστικά βυθίζει ολοσχερώς την πραγματική οικονομία. Το εισόδημα όλων συρρικνώνεται και συνάμα οι υποχρεώσεις αυξάνουν...

Αυτό από μόνο του αναμένεται να συρρικνώσει περαιτέρω τον τζίρο της αγοράς, η οποία βουλιάζει στην ύφεση και να οδηγήσει σε νέα λουκέτα.

Ο κλάδος του Εμπορίου αναμένεται να δεχθεί ένα ακόμη ισχυρό πλήγμα μετά το «σοκ» του προηγούμενου Ιουλίου (μετάταξη πληθώρας προϊόντων με συντελεστή ΦΠΑ 13% στο 23%), εξαιτίας της αύξησης κατά μία ποσοστιαία μονάδα του υψηλού συντελεστή ΦΠΑ, από την 1η Ιουνίου του τρέχοντος έτους.

Η σωρευτική δημοσιονομική απόδοση της νέας αύξησης ΦΠΑ στους κλάδους του Χονδρικού, Λιανικού Εμπορίου αλλά και σε εκείνον των Αυτοκινήτων για το τρέχον έτος προσεγγίζει τα 389 εκατ. ευρώ σε σύνολο 437 εκατ. για όλο το 2016 συνυπολογιζομένης βεβαίως και της επίδρασης των ήδη εφαρμοσθέντων μέτρων του προηγούμενου Ιουλίου.

Το μεγαλύτερο βάρος θα κληθεί να σηκώσει το Χονδρικό Εμπόριο (+222 εκατ. ευρώ), ενώ ιδιαίτερα επιζήμιες θα είναι οι επιπτώσεις στην κατανάλωση χιλιάδων αγαθών ευρείας κατανάλωσης, όπως τα συσκευασμένα προϊόντα και τρόφιμα (κυρίως σε Supermarkets), τα καύσιμα, η ένδυση και υπόδηση και μία σειρά παρεχόμενων υπηρεσιών, όπως οι ιατρικές, καλλιτεχνικές κ.ά.

Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με το Ερευνητικό Ινστιτούτο της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου, η επιλεχθείσα πρακτική της αδιάκριτης και οριζόντιας επιβάρυνσης εκτιμάται πως θα δεν θα αποδώσει τα αναμενόμενα αποτελέσματα, καθώς όχι μόνο θα οξυνθεί το φαινόμενο της φοροδιαφυγής, αλλά ταυτόχρονα θα οδηγηθούν σε μαρασμό χιλιάδες επιχειρήσεις.

Επιπλέον οι επικείμενες επιβαρύνσεις λόγω αυξημένου ΦΠΑ τόσο στον κλάδο του Τουρισμού (436 εκατ. ευρώ συνολικά έσοδα από ΦΠΑ το 2016) όσο και σε εκείνον της Εστίασης (μετάταξη στο 24% και είσπραξη επιπλέον 36 εκατ. ευρώ την περίοδο 2016/2015), θα οδηγήσουν στην απεμπόληση πληθώρας εθνικών ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων και στην ασύμμετρη επιβάρυνση του μέσου καταναλωτή.

Η επιβολή συντελεστή ΦΠΑ 24% αναμένεται πως θα προκαλέσει κατακόρυφη άνοδο και στο κόστος των οδικών και των ακτοπλοϊκών μεταφορών. Είναι δεδομένο πως η αύξηση του σχετικού φόρου θα μετακυλιστεί αποκλειστικά και μόνο στο επιβατικό κοινό (+40 εκατ. ευρώ επιβαρύνσεις το 2016), προκαλώντας μείωση της ζήτησης και απώλεια των επιπρόσθετων προσδοκώμενων κρατικών φορολογικών εσόδων. Σημειώνεται πως ο συντελεστής ΦΠΑ στα μεταφορικά μέσα αυξήθηκε πέρυσι τον Ιούλιο από 13% σε 23%, με συνέπεια την αξιοσημείωτη άνοδο της τιμής των επιβατικών εισιτηρίων.

Το Ινστιτούτο της ΕΣΕΕ επισημαίνει ότι η σχεδιαζόμενη φορολογική μεταρρύθμιση θα πρέπει να στοχεύει στην παροχή αναπτυξιακών κινήτρων και όχι στην απομύζηση ολοένα και περισσότερων πόρων, από τους οικονομικά ασθενέστερους.

Η τόνωση της καταναλωτικής δαπάνης σε συνδυασμό με την ενδυνάμωση και τον εκσυγχρονισμό της φορολογικής διοίκησης (ηλεκτρονικές διασταυρώσεις των δηλωθέντων στοιχείων, λογισμικά ανίχνευσης και πάταξης της φοροδιαφυγής ιδίως στο ΦΠΑ, η διασύνδεση των ταμειακών με τη ΓΓΠΣ κ.α.) εκτιμάται πως θα συνεισφέρει ουσιωδώς στην εξασθένιση του κινήτρου της φοροδιαφυγής και στην εμπέδωση της στοιχειώδους φορολογικής συνείδησης που πρέπει να διακρίνει το σύνολο των υπόχρεων φυσικών προσώπων, προσθέτει.

Δυστυχώς, όπως τονίζει, τα θεσπισθέντα φορολογικά μέτρα, με σημείο αναφοράς την μετάταξη του υψηλού συντελεστή ΦΠΑ από το 23% στο 24%, κινούνται στην αντίθετη κατεύθυνση με τις ανάγκες της αγοράς. Η διόγκωση του μεταφορικού και ενεργειακού κόστους των επιχειρήσεων σε συνδυασμό με την περαιτέρω αύξηση του κόστους προμήθειας πρώτων υλών, θα εντείνει την αγωνία για επιβίωση χιλιάδων ελεύθερων επαγγελματιών, επαναφέροντας στο προσκήνιο την προοπτική της επιχειρηματικής μετανάστευσης, προειδοποιεί.

Εξάλλου, η ΕΣΕΕ επισημαίνει πως η ανάληψη οποιασδήποτε πρωτοβουλίας αναδιάρθρωσης του υφιστάμενου καθεστώτος ΦΠΑ, θα πρέπει να γίνεται με γνώμονα την αποκατάσταση των υφιστάμενων στρεβλώσεων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου